الهم عجل لولیک الفرج
الهم عجل لولیک الفرج
لله الحمد قبل کل کلام بصفات الجلال والاکرام
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:, توسط حکیمه |

سلام میدونم اگه مثل من دانش آموز دوم دبیرستان هستین و رشته ریاضی یا تجربی تو شیمیتون چیزی به اسمه کاتد وجود دارد.

معلمتونم گفته برین تحقیق بیارین یا روزنامه دیواری درس کنین

درکتون میکنم درّاکم

اینم یه مطلب را جع به پرتو کاتدی

هنگامی که دو قطعه فلز کاتد (مثبت) و آند (منفی) که دارای حداقل ۱۰۰۰۰ ولت برق و در یک محفظه شیشه‌ای بسته باشند، آنگاه در صورت کاهش فشار هوای درون محفظه، یک پرتو نامریی از قطب - به + مثبت می‌رود که به آن پرتو کاتدی می‌گویند. با گذاشتن موادی که خاصیت فسفرسانس دارند در مقابل پرتو، پرتو مریی می‌شود

 در زمینه های زیادی از پرتو کاتدی استفاده می شود که من چند تا از مهمترین آن ها را برای شما می نویسم.

1- مهندسی معدن :

در مهندسی معدن از پرتو های کاتدی استفاده می شود.به این صورت که کادانان و مهندسان برای آن که بفهمند که چه عناصری در یک تکه سنگ یا سنگ های یک کوه وجود دارد و جنس آن کوه را تشخیص دهند مقداری از سنگ های کوه مورد نظر را کنه و بعد از بردن به آزمابشگاه و بوسیله ی ابزار هایی که دارند به آن ها پرتو کاتدی می تابانند و طبق این قانون که هر عنصر در مقابل پرتو های کاتدی رنگ خاصی دارد می توانند تشخیص بدهند که چه عناصری در ماده ی مورد نظر وجود دارد.

2- الکتروشیمی :

استفاده از پرتو های کاتدی در الکترو شیمی نیز کاربرد دارد.به این صورت که اگر در بدن شخصی غده ی سرطانی وجود داشته باشد یا قسمتی از بدن فرد دارای سرطان باشد می توانیم با پرتو های کاتدی از آن عکس برداری کنیم. روش کار به این صورت است که در بدن شخصی که دارای سرطان است در قسمتی که سرطان وجود دارد با تزریق فلز مورد نظر یا ماده ی شیمیایی که برای این کار مناسب باشد به قسنت سرطانی می توان با تاباندن پرتو کاتدی به راحتی از بدن شخص عکس گرفت.

پرتو های کاتدی استفاده های زیاد دیگری دارند مثلا استفاده در تلوزیون ها و مانیتور های کامپیوتر و ......

 اشعه کاتدی:

شعه‌ی کاتدی چیست؟ جریان از این قرار است که در ساختار بلور فلزّات، به ازای هر اتم یک یا چند الکترون آزاد وجود دارد که تقریباً در همه‌ی نمونه‌ی فلزّی که می‌بینیم می‌تواند آزادانه حرکت کند. میزان انرژی لازم برای این که بشود این الکترونها را از فلز خارج کرد کم است و البتّه برای فلزّات مختلف متفاوت است. امّا به طور کلّی اگر شما یک قطعه فلز را داغ کنید، میلیاردها الکترون به راحتی انرژی لازم برای فرار کردن از ساختار بلوری فلز را به دست می‌آورند و از سطح آن جدا می‌شوند. فلزّاتی که انرژی لازم برای جدا کردن الکترون از آنها کمتر است، غالباً برای ساخت کاتد به کار می‌روند و جریانی که با گرم کردن آنها (کاتد گرم) یا انرژی دادن به آنها به روشهای دیگر (کاتد سرد) به دست می‌آید، جریان یا اشعه‌ی کاتدی نام دارد. اگر الآن این نوشته‌ها را روی یک مانیتور CRT می‌خوانید، در پشت صفحه‌ی مانیتور و دقیقاً روبه‌روی شما یک تفنگ الکترونی قرار دارد که الکترونها مورد نیازش را از طریق یک قطعه فلزّ کاتد فراهم می‌کند و بعد از جهت‌دهی آنها را به سمت صفحه می‌فرستد.

اشعه کاتدی: ذرات الکترونی پر انرژی هستند که از کاتد حرارت دیده ساطع میشوند.
از اشعه های یون زا برای استریل کردن وسائل و بسته های پلاستیکی مثل سرنگ ها و بوات های یکبار مصرف استفاده میشود

 - اشعه کاتدی از ذراتی که دارای بار منفی هستند تشکیل شده است. این ذرات را در سال ۱۸۷۴ الکترین نامیدند که در سال ۱۸۹۱ بعد از آزمایشات فوق این نام به الکترون تغییریافت. .



نظرات شما عزیزان:

فاطمه
ساعت12:41---25 مهر 1392
زهرمار نمیشد اینو زودتر میذاشتی تا منم استفاده کنم به تو هم میشه گفت دوست
پاسخ:ميخواستم بزارم ولي نشد نميدونم چرا هرچقدر کردم نشد حالا شما به بزرگي خودتون عف کنيد.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.
mouse code

كد ماوس